ØSTLANDETS BLAD: Ulike hendelser fører stadig til at Oslofjordtunnelen må stenge i den ene, den andre eller begge retninger i kortere eller lenger perioder. Samtidig har planleggingen av et nytt løp pågått i en årrekke.

Nå har prosjektet rykket et hakk framover.

I forslaget som er lagt fram nå, ligger både utvidelse av E134 fra Vassum til Måna fra to til firefelts vei, samt nytt tunnelløp i Oslofjordtunnelen. Folloregionen har lenge hatt en ambisjon om å jobbe for en etablering av en ring 4-løsning som er gunstig for Follo, og den løsningen som er lagt fram nå, er et viktig element i dette, ifølge en pressemelding fra Folloregionen IPR.

– Ikke sikker nok

Det legges opp til anleggsstart til neste år, og at tunnelen kan åpnes for trafikk i 2032. Noe som riktig nok forutsetter et vedtak i Stortinget. Ordførerne i de seks follokommunene, deriblant Tom Anders Ludvigsen i Vestby kommune, er samstemte i sine vurderinger av forslaget:

– Dagens Oslofjordtunnel har ikke god nok kapasitet og er heller ikke sikker nok. Både faren for møteulykker og branner i tunnelen er faktorer vi i Follo i særlig grad har måttet forholde oss til og ta høyde for i vår beredskap, sier de i pressemeldingen.

De mener også at utbyggingen kan føre til bedre regularitet og muligheter med tanke på arbeidsmarked og samarbeid.

– Vi ser at dagens tunnel for ofte er stengt for trafikk, slik at det er vanskelig å planlegge med dette som for eksempel arbeidsvei. Firefelts vei og to tunnelløp vil innebære tilnærmet 100% oppetid, noe som vil knytte arbeidsmarkedet i Follo og på vestsiden av fjorden sammen på en helt annen måte enn idag. Bedre kommunikasjon mellom øst og vestsiden av Oslofjorden legger også til rette for et tettere samarbeid mellom Folloregionen og kommunene på vestsiden av fjorden. Dette er noe vi ser frem til å kunne utvikle, mener de.

Køer

Videre påpeker de at den kanskje viktigste gevinsten ved å øke kapasitet og oppetid på Oslofjordforbindelsen er knyttet til klima og miljø; noe som både kommer Follo og resten av Osloområdet til gode:

– Det er alt for mange biler som i dag er avhengig av å kjøre gjennom Oslo og både forurenser og tidvis bidrar til køer. Når en større andel av disse kan benytte tunnelen vil dette både være positivt for klimaet og for trafikkavviklingen i hele Osloregionen.