Mange hadde trodd på avgiftslettelser for ladbare hybridbiler i statsbudsjettet. De kom ikke.
– Vi er svært skuffet over at regjeringen ikke gjør noe for å få flere ladbare hybrider på norske veier, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
Han konkluderer at bilavgiftene står på stedet hvil i det nye budsjettet.
Les flere artikler om bil og motor
Ingen fordeler
Han er ikke den eneste som er skuffet over at de ladbare hybridbilene ikke får noen drahjelp i finansminister Siv Jensens statsbudsjett. Også importøren av Audi og Volkswagen, Harald A. Møller, hadde håpet på endringer.
– Norge er fortsatt langt fra Stortingets mål om at nye biler i gjennomsnitt skal slippe ut under 85 gram CO2 per kilometer. Supermiljøbiler, som ladbare hybrider, er helt nødvendig hvis Norge skal nå utslippsmålene, sier administrerende direktør, Terje Male i Harald A. Møller.
Norsk Elbilforening stemmer i:
– Ladbare hybrider må gis bedre vilkår, slik at de i større grad kan konkurrere med gammeldagse bensin- og dieselbiler, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening.
Ny videoserie: Gullsmeden med lidenskap for Porsche
Freder elbilene
Derimot er Norsk Elbilforening godt fornøyd med at det ikke ble gjort noe med intensivene til elbiler i budsjettet.
– En fortsatt handlekraftig og styrket elbilpolitikk er avgjørende om vi skal nå de klimapolitiske målsettingene. Derfor er vernet av elbilen i dette statsbudsjettet helt avgjørende, sier Bu.
Miljøstiftelsen Bellona er også tilfreds med at elbilfordelene fortsetter.
– Og det er bra at regjeringen har en intensjon om at dette også skal gjelde ved leasing av elbiler, sier Frederic Hauge i Bellona.
Men der stopper også de rosende ordene fra miljøstiftelsen.
– Det er ikke noen rød tråd i samferdselspolitikken i dette budsjettet, det spriker i alle retninger, synes Hauge.
Han fremhever at regjeringen på den ene siden opprettholder elbilpolitikken, mens de på den andre siden gir avgiftslette til de som slipper ut mest – nemlig tungtransporten.
– Det vi trenger, er en samlet innsats i miljøriktig retning, sier Hauge.
– Lite fremtidsrettet
NAF mener at regjeringen i sitt forslag til statsbudsjett burde gjort mer, og brukt bilavgiftene til å styre folks bilvalg i en mer miljøvennlig retning.
– Vi er skuffet over at regjeringen ikke griper sjansen og gjør vanlige familiebiler med lave utslipp enda rimeligere, slik trenden har vært i de foregående budsjettene.
Siden 2007 har avgiftene blitt flyttet fra motorrommet til eksospotta, men årets statsbudsjett følger ikke opp.
– Dette statsbudsjettet er mindre fremtidsrettet enn hva det var med de rødgrønne, sier Skjøstad.
Men NAF er fornøyde med reduksjonen i omregistreringsavgiften på 35 prosent.
– Dette er bra. Flere vil nå kunne bytte ut sin gamle bil med en nyere, avslutter Skjøstad.