Østfold fylkeskommune har for 2024 budsjettert med 585 millioner til samferdsel, som utgjør 25 % av fylkets totale budsjett. Med dagens rutetilbud vil budsjettet overskrides med 20 millioner. Da ropes det ulv ulv, men dette burde fylkets administrative ledelse vite når budsjettet ble fremlagt. Det er ingen ukjente parametere som mer ruteproduksjon eller høyere kostnader utover det som er inngått med busselskapene.

Det snakkes om en kostnadsvekst siden 2022 på 30 % som tydeligvis er kjent. Dette er nok økte kostnader som skyldes overgang til nullutslipps- og elektriske busser. Det er flott at man tenker på miljø og klima men noen ganger kan man gå litt for raskt frem. De ser det samme i Akershus og det borgerlige fylkesrådet der vurderer å utsette målet om elektrifisering av kollektivtrafikken fra 2028.

For 2024 skal det spares 19,1 millioner, økende til 60 millioner i 2027. Dette vil få dramatiske konsekvenser for busstilbudet i hele Østfold inkl. Nedre Glomma. Østfold fylkeskommune v/Østfold kollektivtrafikk vurderer nå ulike alternativer for innsparinger de nærmeste årene. Følgende alternativer vurderes:

  • Skole- og arbeidsreiser skal skjermes mest mulig
  • Øke billettprisen – Jeg tror dette gir færre reisende og mindre inntekter
  • Redusert tilbud (redusere tilbud på søndag/helligdag, lørdag og etter kl. 18 på hverdager) – dette tror jeg også gir færre reisende og mindre inntekter, men i beste fall forblir antall reisende uendret hvis reduksjonen gjøres der tilbudet er best.

Det som jeg savner hver gang det er snakk om reduksjon i busstilbudet er reduksjon av den virkelige «STORE ELEFANTEN I ROMMET», nemlig det overdimensjonerte busstilbudet på enkelte linjer, tilnærmet samtidige avganger i samme trase, rushtidsavgangene og tidlige søndagsavganger!

La oss snakke om dette fordi det fort utgjør over 18 millioner kroner hvis man gjør noen strategisk korrekte grep. Dette er gjengitt i tabellen nedenfor hvor jeg har satt rushtiden i Fredrikstad, Sarpsborg og Moss til å være mellom kl. 0630–0830 på morgen og mellom kl. 1430–1630 på ettermiddag.

Rushtidsavgangene er helt tatt ut på linje 7 og 13 da de stort sett dekkes av linje 2 og 12.

Tar man samtidig bort de tidlige søndagsavgangene før kl. 1330 på linje 1, 2, 5 og 13 så har vi spart inn det som er et forventet merforbruk i hele 2024 uten at det vil føles som et betydelig dårligere busstilbud på de linjene som blir berørt. Hvem kan si nei til et slikt forslag?

Linje

Kutt i ruter Sparte utgifter per år

1 – Fredrikstad-Sarpsborg 109

24 1.925.000
2 – Fredrikstad-Sarpsborg RV 22 12 1.200.000
5 – Moen-Langøyåsen 12 800.000
7 – Ambjørnrød-Moum 20 3.150.000
8 – Rekustad-Øra 6 1.075.000
10 – Fredrikstad-Vikerkilen 4 400.000
12 – Sandbakken-Kalnes 7 1.150.000
13 – Blessom-Kalnes 26 1.800.000
14 – Rekustad-Ise 5 1.150.000
20 – Moss-Refsnes 14 750.000
21 – Moss-Øreåsen 8 450.000
22 – Moss-Kambo 12 1.650.000
23 – Moss-Mosseporten 15 1.000.000
24 – Moss-Øreåsen 9 550.000
204 – Moss-Bredsand 6 400.000
205 – Moss-Framnes 4 200.000
206 – Moss-Orkerød 9 500.000
TOTALT 193 18.150.000